Mål och visioner
På denna sida kan du läsa om mål och visioner kring Estetiska skolan. Här finner du också information om skolans profiler och läroplan.
Målet med Estetiska skolan (fd. Klässbols Högstadium)
- Vi vill uppnå målet att ge eleverna en positiv högstadietid – en skola där man konkret tillämpar de forskningsresultat som tagits fram genom utredningar och utvärderingar.
- Vi vill vara först i Värmland med att omvandla dessa i praktiken. Vi vill placera Arvika kommun på kartan.
- Vi vill skapa en unik skola med miljöperspektiv som drar blickarna till sig såväl nationellt som internationellt.
- Vi vill se framtiden an med ökad kunskap och tillväxt i kontrast till en avfolkning av landsbygden – en skola med en lugn miljö med ekologiskt och globalt tänkande.
- Vi vill skapa ett helhetsperspektiv där eleven verkligen sätts i centrum och på detta sätt locka barnfamiljer till vår kommun.
Detta ska uppnås genom
- Lusten att lära – där ansvar, motivation, glädje genomlyser arbetet.
- Ett estetiskt program som är till för alla. Valfrihet ska dock finnas för varje elev, utan krav på estetisk profilinriktning. I vårt samhälle med dess kluvna inställning till invandrare och integration blir musik, dans och drama verktyg för ökad förståelse.
- Ett nära samarbete med Karlstads universitet och Musikhögskolan i Ingesund, Arvika, dels baserat på forskning, dels genom planmässigt utbyte av lärarkandidater från Ingesund och Karlstad.
- Ett internationellt samarbete Scandinavian School of Brussels, som arbetar med ett liknande estetiskt program.
- En intensiv språkinlärning förknippad med skolan i Bryssel.
- En genomtänkt utomhuspedagogik som en naturlig del i skolarbetet, liksom idrott och friskvård.
Vilka är drivkrafterna?
Vårt brinnande intresse för musik och det faktum att vi är professionellt utövande musiker kan vara en anledning. Vår starka övertygelse tillsammans med åtskilligt forskningsmaterial som påvisar att musik, drama, dans och bild utgör en påtaglig fördel i barnens fortsatta utveckling, är ett annat starkt vägande skäl. Musik och dans är ingående delar i vårt naturliga sätt att kommunicera. Genom musikaliska aktiviteter i de tidiga åren kan vi stimulera och påskynda utvecklingsprocessen av andra färdigheter. Därför är detta en ovärderlig del av skolarbetet. Genom att öva och använda dessa uttryck även i skolarbetet skapas ökad livsglädje och självkänsla. Barnen lär sig lita på varandra och inse att alla behövs. Som musiker och föräldrar ser vi det som vår plikt att förmedla detta till barn och ungdomar i Arvika med omnejd.
Lusten att lära
Skolans absolut största och viktigaste mål måste vara att vidmakthålla och helst öka elevernas lust att lära. Vi arbetar för en skola med nytänkande, med lust för kultur och lärande som gör att våra barn växer upp till harmoniska och självständiga individer, som kan se tillbaka på sin skoltid med en positiv känsla istället för den reaktion man ofta möter i dag – skoldagar som blir till år och som i värsta fall känns som bortkastad, meningslös tid. Den allra viktigaste tiden i ett barns utveckling. Detta vill vi ändra! Målet är att bevara nyfikenheten, kreativiteten och att aldrig låta glittret i ögonen slockna.
Skolan har under åren haft ett nära samarbete med Anders Rosén, pedagog och författare till KOLL – Konsten Och Lusten att Lära. Anders har arbetat som pedagog sedan 1971 och specifikt med elevers eget lärande under de senaste åtta åren.
Kulturens betydelse
Kultur och skapande verksamhet är något som lyfts fram i skolans måldokument. Det gäller både elevernas rätt till kulturupplevelser och rätt att komma i kontakt med skapande uttrycksformer. På Estetiska skolan strävar vi efter att integrera kultur i skolan på ett sådant sätt att elevens hela personlighet kommer till användning på kunskapsvägen in i skolans vardagliga arbete och medvetet öppnar dörrar mellan kulturliv och skola.
Skapandets betydelse för inlärning
Kultur i betydelsen att eleverna får tillgång till skapande eller kreativa uttrycksformer eller bli delaktiga i och få möta kulturlivet är alltför ofta lågprioriterad i den traditionella skolan. Vi väljer däremot att se skapande verksamhet som en förutsättning för inlärning, och inte som en verksamhet som stjäl tid från inlärning. Arbete med både kropp, tanke och känsla underlättar inlärningen. Bild, musik, dans och drama integreras därför i undervisningen för att varje elev ska utveckla och använda kunskaper på så många sätt som möjligt – allt enligt läroplanen. Det går inte att skilja det rationella medvetandet från vår estetiska, skapande sida eftersom människan är en reflekterande och tänkande varelse när hon skapar.
Projekt
Här följer kort information om tidigare kulturprojekt på Klässbols skola, som producerats av Lars-Inge Bjärlestam och Ulrika Hebbe:
Majas alfabetssånger
10 konserter tillsammans med Kerstin Andeby och Peter Wanngren år 1999.
Astrid Lindgrenkavalkad
Publik totalt 4000 personer, fem föreställningar år 2000.
Sändes av Sveriges Radio.
Jordens salt på Rackstadmuseet
Konsert, bild, dans och drama om FNs Barnkonvention, tre föreställningar år 2001.
Sändes av Sveriges Radio.
Barn från Klässbols skola möter Georg Riedel
Fem föreställningar år 2003.
Sändes av Sveriges Radio och SVT.
Bland våra framtida projekt kan nämnas ett större musikprojekt våren 2005 i samarbete med bl.a. Malin Axelsson. Vi kommer även att samarbeta med Musikhögskolan Ingesund.
Att lära barnen att arbeta effektivt friställer tid
Saxat ur Nya Wermlandstidningen
12 maj 1999. Läs gärna artikeln här
Studie i USA ger stöd åt Gerhard Nordlunds sömnforskning - Läs mer på Umeå Universitets hemsida.
Barn som finner glädje i skolarbetet och som får lära sig att utveckla egna arbetsstrategier arbetar mycket effektivare och utvecklar samtidigt förmågan att lagra kunskaperna i minnet. Om dessutom kunskaperna kommer till användning genom intressanta och utmanande projekt, höjs motivationen ytterligare. På detta sätt friställer vi tid för den skapande verksamheten som på sitt sätt ger mera energi till det teoretiska arbetet i skolan.
Läroplanen
Vår vision är helt i linje med Läroplan för grundskolan Lgr11. Där sägs att all undervisning skall präglas av de tre perspektiv som vår vision av skolan i Klässbol vilar på: det estetiska perspektivet, det internationella perspektivet samt miljöperspektivet.
Text och idé, copyright © Ulrika Hebbe 2002